همه چیز درباره ی ضبط و میکس و مستر

همه چیز درباره ی ضبط و میکس و مستر

 

ضبط و میکس و مستر از فرایندهای مهم موسیقی می باشند. ما در این مقاله توضیحاتی درباره ی این سه مرحله ارائه خواهیم داد.

 

 

ضبط و میکس و مستر

 

اگر در ابتدای راه موسیقی و شناخت ادبیات موسیقی هستید، ممکن است حجم بالای واژگان و اصطلاحاتی مانند ضبط و میکس و مستر برایتان دشوار باشد. اما ما قرار است به ساده ترین زبان به این اصطلاحات و کاربرد آنها بپردازیم. خواهید دید که آشنایی با این اصطلاحات نه تنها دشوار نیست بلکه پر از شیرینی و آگاهی است.

ضبط

منظور از ضبط چیست؟

 

اگر بخواهیم در مسیر گام به گام و تدریجی شناخت ضبط و میکس و مستر، قدم بگذاریم، باید از «ضبط» شروع کنیم. بسیاری از کارشناسان موسیقی و آنهایی که در فضای موسیقی نفس می کشند، بر اهمیت بالای ضبط موسیقایی صحّه می گذارند. زیرا کیفیت بالا و معیار ارزشمندی یک اثر موسیقایی، ارتباط مستقیمی با ضبط آن اجرا دارد. ضبط مناسب و با کیفیت یک اثر می تواند زمینه ساز موفقیت آن شود و پس از این مرحله است که میکس و مستر اهمیت می یابد.
از این رو می توان ضبط و میکس و مستر را سه ضلع مهم یک اثر موسیقایی به شمار آورد. در صورتی که آثار و قطعات موسیقی، با کیفیت مناسب و بالا و به شکل اصولی ضبط نشده باشند، میکس و مستر نیز محقق نخواهد شد.

اگر بخواهیم از مهم ترین موارد مربوط به ضبط موسیقی بگوییم، باید به موارد زیر اشاره نماییم:
    •    صدای خوب و با کیفیت منبع تولید صدا: این منبع می تواند آواز یا ساز باشد.
    •    ابزار آلات و تجهیزات موسیقی که می توانند شامل میکروفن ها و همچنین پری آمپلی فایرها باشند. هر چقدر که کیفیت این تجهیزات بیشتر باشد، شاهد ضبط با کیفیت تری نیز خواهیم بود.
    •    تکنیک ها و روش های درست و اصولی استفاده از میکروفن: رعایت این موضوع اگرچه ممکن است به ظاهر آسان باشد اما بسیاری از لغزش ها و خطاهای مربوط به ضبط از عدم رعایت این قسمت می باشد.
    •    آکوستیک صحیح و مناسب محیط
    •    دانش، تخصص و آگاهی بالای مهندس ضبط به منظور حل مشکلات احتمالی
    •    کیفیت مناسب مبدل آنالوگ (کارت صدا)

 

 

منظور از میکس چیست؟

 

در گام بعدی از مسیر شناخت ضبط و میکس و مستر، به «میکس» می رسیم. میکس در اصطلاح عمومی به معنای ادغام و ترکیب است. میکس در اصطلاح تخصصی موسیقایی نیز ادغام و ترکیب ترک های مختلف و گوناگون جهت رسیدن به یک ترک و قطعه ی واحد موسیقایی می باشد. این ترک که در نتیجه ی میکس حاصل می شود باید از نظر شنیداری، کیفیت قابل قبول و مناسبی داشته باشد.

میکس


با تعاریفی که درباره ی میکس ارائه کردیم، ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که آیا میکس آهنگ فقط متمرکز بر کم و زیاد کردن ترک های گوناگون است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فرایند میکس آهنگ، فرایند پیچیده و دشواری می باشد. در ادامه بخشی از این فرایند را به صورت فهرست وار بیان می نماییم:
    •    در مسیر این فرایند لازم است که فرکانس های مزاحم تشخیص داده شوند.
    •    همچنین مشکلات و ایرادات مربوط به فاز(Phase)، شناسایی شوند و برطرف گردند.
    •    در گام بعدی لازم است که فضای مناسب و صحیحی برای هر ساز انتخاب شود.
    •    بهتر است که دامنه ی دینامیک محدود شود. این محدود شدن به این دلیل است که به زنده بودن قطعه و اجرای آن آسیبی نرسد.
    •    در فرایند میکس آهنگ، رعایت وضوح و شفافیت خط آوازی (ملودی)اهمیت زیادی دارد.
    •    بخش دیگری از فرایند میکس آهنگ، مربوط به افکت ها می باشد. لازم است در این بخش از افکت هایی مناسب استفاده شود. همچنین باید به زمان درست استفاده از این افکت ها نیز توجه شود.
    •    عامل مهم دیگر در میکس آهنگ توجه به پردازشگرهای قوی و حرفه ای، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به روز، فضای مناسب آکوستیک و همچنین کیفیت بالای صداهای ضبط شده می باشد.

 

 

منظور از مستر چیست؟

 

در مراحل ضبط و میکس و مستر، مستر یا همان مسترینگ، آخرین مرحله پیش از تکثیر اثر می باشد. اگر ایرادی در هر یک از مراحل به وجود آمده، وجود داشته باشد، می توان در این مرحله اقدام به رفع ایرادات نمود. علاوه بر این در مرحله ی مستر، می توان کیفیت اثر را تا حد قابل قبولی افزایش داد. به گونه ای که اثر پس از مستر، می تواند کیفیت خود را در انواع سیستم های پخش، حفظ نماید.

مستر


در فرایند ضبط و میکس و مستر، مرحله ی مستر به کنترل کیفی نیز موسوم می باشد. زیرا در این مرحله همه ی امور به دقیق ترین شکل ممکن روی اثر اجرا می گردد. یکی از دلایل اهمیت بالای مرحله ی مستر را می توان در نهایی بودن این مرحله دانست. زیرا این مرحله آخرین فرصت برای ارتقای کیفیت اثر می باشد. در این فرایند، کار صیقل داده می شود و شفافیت صدا بیشتر می گردد. در فرایند مستر، در همه ی لاین ها، صدایی یکپارچه ایجاد خواهد شد. همچنین در این فرایند توازن میان فرکانس ها برقرار خواهد شد.

 

 

تفاوت ضبط و میکس و مستر

 

مراحل ضبط و میکس و مستر، و رعایت جزئیات و ریزه کاری های هر یک از این مراحل، اهمیت ویژه ای دارد. اگر بخواهیم به تفاوت های میان ضبط و میکس و مستر، اشاره کنیم، باید بگوییم که هدف و فرایند مرحله ی ضبط تقریبا مشخص می باشد. اما ممکن است از نظر بسیاری از افراد فرایندهای میکس و مستر شبیه هم باشند. به همین منظور جهت شناخت دقیق تر میکس و مستر، به چند تفاوت مهم آنها اشاره خواهیم کرد:
    •    مستر نسبت به میکس، تخصصی تر می باشد.
    •     در فرایند میکس شما به صورت جداگانه به ترک هایی که ضبط شده اند، دسترسی دارید. اما در مستر شما می توانید به میکس نهایی و تکمیل شده دسترسی داشته باشید و تغییرات مورد نظر را روی آن اعمال نمایید.
    •    میزان جزئیات و ریزه کاری ها و ظرافت ها در مستر بیشتر از میکس می باشد.
    •    مستر در مقایسه با میکس، دقت بیشتری را روی استانداردهای فنی از جمله بلندی صدا و نیز محدوده ی آن اعمال می نماید.

همچنین لازم به ذکر است تمامی محصولات ما به طور دقیق و حرفه ای میکس و مستر شده اند و از لحاظ داینامیک آماده ضبط صدا میباشند تا به راحتی بعد از ضبط صدای شما در بهترین لول میکس و مستر قرار بگیرند و اگر به دنبال اطلاعات جدید و مفید راجع به موسیقی ، خوانندگی ، نحوه کار آرپی بیت و ... به بخش بلاگ ما مراجعه کنید.

بیت های جدید فقط در سایت جدید آرپی بیت بارگذاری میشوند.

ورود
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش